De moed om te dienen (2005)

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 198 niet laden

DEEMOED TEGENOVER HOOGMOED

Interessant: in de eerste lezing van vandaag wordt een koning aangekondigd die uitgesproken deemoedig is. In het Hebreeuws wordt hier het woord 'ani' gebruikt, dat letterlijk 'neergebogen' betekent. Maar het verwijst ook naar de 'anawim'. de zogeheten armen van God. de mensen die geen pretenties hebben, maar een en al openheid zijn voor God en hun medemensen.
Deze koning maakt zich klein; hij deelt het lot van de noodlijdenden van zijn volk. Daardoor beschaamt hij de machtigen, vaagt hij het oorlogstuig weg uit zijn land en kondigt hij vrede af onder de volken.
Hij verkiest de zachte kracht van de liefde boven het geweld van wapens in welke zin dan ook.
Je kunt het ook zo zeggen: er is sprake van een deemoedige koning. Deemoed staat hier tegenover hoogmoed. Hoogmoed is moed om te hoog te staan. Deemoed is moed om te dienen.
Wij moeten -denk ik- toegeven: deemoed is niet kenmerkend voor onze tijd. Menigeen uit zijn of haar afkeer van deemoed met de schampere vraag: 'Wat is dat voor soft gedoe?'

UITNODIGING VAN JEZUS

In de liturgie van vandaag wordt echter gevraagd om mensen die openlijk en op alle terreinen niet meedoen met 'elkaar afbekken', met schaamteloze carrièrejacht, met het bekende ellebogenwerk om over de ruggen van anderen haantje de voorste te worden. Want ooit zal komen vaststaan, dat je met geweld uiteindelijk nergens komt, maar - om een oude overgeleverde uitdrukking te gebruiken - met de hoed in de hand in heel het land.

Gaan we nu nog even naar wat Jezus ons zegt: 'kom bij Mij in de leer, omdat Ik zachtmoedig ben en eenvoudig van hart'.  Jezus nodigt de leerlingen van toen en van nu uit om zachtmoedig en nederig van hart te zijn zoals Hijzelf. Het is de enige keer in het evangelie dat Jezus uitdrukkelijk zegt: 'Kom bij Mij in de leer, leert van Mij. . .' Hier spitsen wij onze oren. Hier kunnen wij verstaan hoe een leerling van Jezus door het leven dient te gaan. Het Aramees, de taal waarin deze woorden zijn geschreven, zegt in plaats van 'zachtmoedig' veeleer 'vriendelijk' of 'nederig'.

Achter deze woorden ligt de betekenis van iemand die van binnen datgene wat onnatuurlijk hard is zacht heeft gemaakt die verhar-dingen starheid vloeiend heeft gemaakt en die dit ook heeft gedaan met onderdrukte verlangens.- Vanuit zo'n uitnodiging en zelfs uitdaging zouden wij vandaag de dag als het ware de werk-vloer op moeten Om verharde verhoudingen weer soepel te maken. Om gestolde verhalen - over hoe slecht die anderen zijn - weer te laten vloeien. Om de letter van zoveel beleidsnota’s te zegenen met de geest die leven kan brengen in zoveel dooie boel. Wij zouden met dat oude vriendelijke woord niet alleen de maatschappelijke werkvloer, maar ook de kerkvloer op moeten Om zware leer-stelligheden weer vriendelijk te maken. Om morele starheid weer vloeibaar te maken. Om de pijn van onderdrukte verlangens niet langer in te houden maar te laten gaan ook al moet je er misschien een dag en nacht om huilen van verdriet. Tranen kunnen stromen om de hardheid die wij in stand hielden zonder er gelukkig en blij van te worden.

DEZE ZACHTHEID VEREIST MOED.

Deze zachtmoedigheid - of hoe wij deze ook willen noemen: vriendelijkheid, nederigheid, of hoe dan ook - is heus niet hetzelfde als de zachtheid van een zachtgekookt ei. Het is een zachtheid die, zoals het woord zachtmoedigheid suggereert, een voortdurende moed vereist. Deze houding gaat ook een oprechte confrontatie niet uit de weg. De nederige zachtmoedigheid van Jezus en van zijn leerlingen is immers een voortdurende uitdaging,
Misschien kunnen wij eens een ogenblik nadenken over de vraag: Wat roept de uitnodiging van Jezus op in mijn hart: 'kom bij Mij in de leer, omdat ik zachtmoedig ben en nederig van hart ' ...?