Voor de hele wereld

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 233 niet laden
Wanneer houdt het nu toch eens op, dat geweld van groep tegen groep, van volk tegen volk om religieuze redenen? In Ierland tussen katholiek en protestant, of op de Balkan tussen Islam en christendom. In India tussen hindoeïsme en volgelingen van Mohammed? Misschien is de sterke godsdienstige overtuiging wel de grondoorzaak van alle discriminatie en van fascistoïde tendensen in onze samenleving.
"Belgen eerst, blanken eerst." Het gaat uit van de idee, dat de een in bepaald opzicht meer rechten heeft dan de ander, meer recht op land, op respect, op werk, op toegang tot voorzieningen, want hij of zij hoort bij ónze groep.

Zoiets lijkt ook in het evangelie aan de hand te zijn. Jezus lijkt nogal eng nationalistisch te denken: Israëlieten eerst! En nog erger: het voedsel voor de kinderen moet niet naar de honden. En de leerlingen, die dat geroep van die vreemde vrouw meer dan zat zijn, maken het er ook al niet beter op: stuur ze toch weg!
Allerlei bijbelverklaarders wringen zich in bochten om deze harde woorden van Jezus te verzachten. Maar we moeten bedenken dat ze Jezus in de mond gelegd zijn door de eerste joodse gemeente en door de jood Matteüs, die inderdaad vonden, dat Jezus de joodse Messias was en van niemand anders.
Anderen zeggen dat Jezus het geloof van de vrouw op de proef wilde stellen. Misschien is ‘t waar. Maar zou het ook mogelijk zijn, dat Jezus aanvankelijk echt heeft gedacht, dat zijn zending uitsluitend Israël betrof? En dat deze plotselinge ontmoeting met de gelovige heidense vrouw Hem van gedachten heeft doen veranderen? Dat het heil, de boodschap van Gods redding voor alle volkeren bedoeld is. Zou ‘t kunnen zijn dat in de mens Jezus deze gedachte gegroeid is?
Aanvankelijk nog zwijgen. Daarna zeggen dat ‘de volkeren' zijn pakkie-an niet zijn. Zich verzetten en als Hij dan ziet hoezeer de vrouw omwille van haar zieke dochter zich aan Hem toevertrouwt, zich realiseren, dat er tussen mensen geen verschil is en dat er bij God geen grenzen moeten bestaan.
Ik denk, dat het evangelie dat wil zeggen bij monde van de Kananese. Ook de hei¬denen mogen een boterham mee-eten van de Messiaanse tafel. Trouwens, het was niet zo'n onbekende gedachte. In de eerste lezing van vandaag wordt al gezegd, dat heel de wereld Gods huis is en dat de Tempel de plaats is voor allen. En dat alles gebeurt op basis van geloof. Niet het geloof in waarheden of geloven in zaken op last van anderen, maar het geloof als je toevertrouwen aan de weg van Jezus. Tegen alles en iedereen in vasthouden aan God als de zin van mijn leven.

Zoals de psalm bidt: "Bij U ben ik, altijd bij U, mijn hand in uw hand." Dat doet de Kananese. Ze laat zich niet wegsturen, wordt niet kwaad om de discriminerende opmerking. Daar staat Jezus versteld van: wat hebt u een groot geloof. Inderdaad: een geloof dat bergen verzet. En zo worden ook de niet-joden aan Jezus gebonden. Het is maar gelukkig dat zijn liefde vergeeft wat wij over Hem hebben verzonnen. De vrouw noemt zich lid van de grote mensenfamilie, waar geen apartheid of discriminatie meer gelden. En Jezus geeft haar groot gelijk.