Joh 20,19-23 pinksterfeest

Met het Pinksterfeest herdenken we dat de Heilige Geest neerdaalt  over de Apostelen, het is de geboorte van onze christen gemeenschap, de geboorte van ‘Kerk’ zijn. Christus, de Zoon van God, die geleden heeft en aan het kruis is gestorven, is met Pasen verrezen uit de doden. Daarna verschijnt Hij nog aan de leerlingen en met Hemelvaart vieren we dat Hij definitief terug gaat naar God de Vader in de hemel.  Maar voordat Jezus wegging belooft Hij de gelovigen niet alleen te laten en dat gebeurt met Pinksteren. De Heilige Geest wordt ons gegeven om met God verbonden te blijven. Dat is wat we vandaag  vieren . De Heilige Geest is de derde persoon van de Ene God naast de Vader en de Zoon. Het is een mysterie, maar het is een werkelijkheid, het is reëel, wanneer je de Heilige Schrift leest. Bijvoorbeeld het moment waarop Jezus, de Zoon, gedoopt wordt met de Heilige Geest en waarbij de Vader de Zoon de zending geeft.
Op de dag van Pinksteren, de  "de vijftigste dag" na Pasen, gaan de Apostelen voor het eerst naar buiten en spreken in allerlei talen de mensen toe. Pas nu zijn zij in staat overtuigend en duidelijk te spreken van en over hun geloof. En met wat voor een overtuiging! Vele mensen bekeren zich daardoor , laten zich dopen en worden zo ook getuigen van Christus.

De apostelen worden in het evangelie eerst getoond in hun eigen ‘ik’ gerichte gesteltenis en dat gaat altijd gepaard met vrees, vrees namelijk om het ik te verliezen. Ik ben niet goed genoeg, ik ga dat niet kunnen, ik moet oppassen . Zo is dat ook voor ons.  We hebben angst . We gaan dan eisen stellen, houden ons vast aan  principes en regeltjes om die angsten te onderdrukken. Angst is vernietigend voor onszelf en voor onze relaties.
Jezus wil ons hier vertellen dat we niet angstig en dus niet ik gericht hoeven te zijn en hij zegt waarom.

"Toen de deuren van de verblijfplaats der leerlingen gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus binnen..." Het verheerlijkte lichaam van Jezus is niet meer gebonden aan de begrenzingen van tijd en ruimte. Maar voordat hij stierf  heeft Hij zich tot het uiterste toe gebonden aan de begrenzingen van het menselijke bestaan . Als Gods zoon had hij dat gemakkelijk kunnen verschuiven. Ik zou vlug even een wonder doen voor mezelf, maar dat heeft Jezus nooit gedaan.  Vanaf de geboorte in een grot tot en met de mensonwaardige executie op het kruis is Jezus trouw gebleven aan de voorwaarden van het gewone menselijke bestaan. Door zich vrijwillig te binden aan de begrensdheid door tijd en plaats,  heeft Jezus alle plaatsen en alle tijden overstegen en is Hij de mens voor allen geworden om nu te kunnen zijn overal waar mensen zijn.
Wil ons leven een betekenis hebben, dan moeten wij juist ook tot het einde toe een plaats geven aan alles wat we hier op aarde meemaken, trouw aan al onze taken en verantwoordelijkheden, maar ook plaats geven aan onze beperkingen. Niet met  verwachtingen leven voor onszelf of voor de anderen. Verwachtingen die dikwijls niet haalbaar zijn.  Het gaat er over om steeds in alle situaties de juiste keuzes te maken in waarheid, een goede balans vinden tussen aandacht voor onszelf en aandacht voor anderen, om zo in staat te zijn te luisteren naar anderen en die anderen te kunnen dienen en beminnen, waar we ook zijn.

Jezus ging in hun midden staan en zei: Vrede zij u."
Jezus in het midden, zijn vrede schenkend. Niet de vrede van deze wereld, want dat is een vrede die gebonden blijft aan vredige omstandigheden. Het is een vrede "die alle begrip te boven gaat" een vrede in omstandigheden waarbij mensen zich afvragen hoe iemand daarbij nog de vrede kan bewaren. Met die vrede heeft Christus de wereld overwonnen: Weliswaar leeft gij in de wereld in verdrukking, maar hebt goede moed zegt Hij ons, blijf trouw aan mij, luister naar mijn woorden, Ik heb de wereld overwonnen"
Wanneer we Jezus volgen zullen wij ook overwinnen en ooit voor eeuwig in Gods nabijheid vertoeven.

"Na dit gezegd te hebben, toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde."
Jezus toont hun zijn handen en zijn zijde, Hij zegt op die manier:  Ik ben dezelfde; de Gekruisigde is Verrezen. Ik heb mij voor u gegeven aan het kruis, vergeet dit niet. Voor u, om u alles te vergeven.

De tekenen zijn ook tekenen van zijn nederlaag. De vrede van Christus is dus de vrede waarmee de nederlaag wordt verdragen. Christus heeft het kwaad overwonnen door zich er niet kwaad over te maken en het actief te bestrijden, maar door het met een zacht en vredig gemoed te dragen. Deze nederigheid schept eenheid onder de mensen: vrede. Hoogmoed schept verdeeldheid. Als we tegen elkaar opbieden,  onszelf voortdurend in een concurrentiepositie plaatsen tegenover anderen: nog sneller, nog rijker, nog meer luxe, nog meer comfort, ontstaat er verdeeldheid en geweld. We moeten aandacht geven aan zoveel kostbaardere krachten in onszelf: stilte, tijd nemen voor onszelf en voor anderen, spel, inkeer, gebed, lezen, genieten van de natuur, poëzie,  enz.  Angst en hoogmoed ontnemen ons ook kansen. Wanneer we doen alsof en niet eerlijk zijn kunnen mensen ons niet eerlijk beluisteren en aanspreken en soms hebben we daar wel behoefte toe. In arme landen luisteren mensen beter naar elkaar en ze hebben minder te verbergen, zo zijn ze elkaars psychologen.

Jezus vraagt ons om in nederigheid eerlijk te zijn. Hoe dikwijls denken we , ik los het zelf wel op, ik wacht wel af. We spelen zo met ons leven. Beter is om raad te vragen aan goede mensen en eerlijk te zijn over onze twijfels, angsten en falen. Zo kunnen we leren betere beslissingen  te nemen. Hoeveel scheidingen zouden niet vermeden kunnen worden als mensen aanvankelijk eerlijk hadden geweest tegenover zichzelf. Heel dikwijls zeggen mensen later, als ik eerlijk ben, ik wist al op mijn trouwdag dat het niet tenvolle beantwoordde aan mijn diepe droom van mijn leven. En dan gaat dat niet over geld of vriendelijkheid of voorkomen , maar het gaat hier over diepe noden, verlangen naar kinderen, verlangen naar een goed gesprek, verlangen naar iets wat in ons leven zeer belangrijk is.  Kleiner verschillen kan men overwinnen, maar fundamentele verschillen veel moeilijker.
Zo wenst Jezus ons: Vrede zij u. Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik u." Wij worden opgenomen in Jezus' eigen goddelijke vredeszending. Een innerlijke vrede dus, een vrede van het hart, maar niet een vrede die inwendig blijft of egoïstisch.  De vrede van Christus bepaalt vanuit onze kern heel ons wezen en van daaruit al onze doen en laten. Voel ik me vredevol bij mijn partner,mijn vrienden? Kan ik in vrede spreken  over onderwerpen in mijn leven die gevoelig liggen?  Kan ik vredevol luisteren naar de moeilijkheden van de andere?  Kan ik vredevol zijn voor de mensen met wie ik het minder goed kan vinden? Kan ik vredevol zijn als mijn collega de promotie krijgt? Kan ik vredevol zijn als vrienden meer verdienen of verstandigere kinderen hebben?

"Na deze woorden blies Hij over hen en zei: Ontvangt de heilige Geest."
De heilige Geest,  is Jezus zelf in zijn eenheid met de Vader. Het is de Persoon, "die voortkomt van de Zoon en de Vader."
Wij worden opgenomen in de liefdesstroom tussen de Zoon en de Vader door de Heilige Geest.

Soms denken mensen: God is zo ver weg, zo hoog, hoog in de hemel. Of die Jezus, dat is zo lang geleden, al bijna twee duizend jaar. Dan mogen we bedenken: de heilige Geest, dat is Jezus en de Vader levend en vlakbij, de kracht en het licht van God in ons eigen hart. Precies wat er in het evangelie staat: " wie Mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden en Jezus zegt ons nog verder, ook Ik zal u beminnen en Ik zal Mij aan u openbaren" (Joh 14,21).

Luisteren naar wat de woorden van Jezus in je doen en laten  dat is “spiritueel leven". Gesprekken voeren met Jezus ,me door Jezus naar de Vader laten brengen en bij Hem mijn hart uitstorten. Met vernieuwd vertrouwen en verdiepte eerbied het Onze Vader bidden.
Wanneer de gevoelens voor Jezus niet zijn op te sluiten binnen het kader en het moment van ons gebed, maar spontaan blijven opwellen in ons hart, dan is de heilige Geest in ons werkzaam.

Laat ons daarom bidden:

God, geef, dat wij door die Heilige Geest
de ware wijsheid mogen bezitten om te handelen naar uw waarheid.

Geef dat de Heilige Geest
die over ons is gekomen
zich steeds sterker in ons doet gevoelen,
en laat dit geestelijk voedsel
ons ten goede komen hier op aarde en op de weg naar de verlossing.